Ateliergebouw_DC_23 | Amsterdam | 1994 | |||
Een voormalige verffabriek in Amsterdam West, ontworpen in de veertiger jaren van de vorige eeuw door de architect Lau Peters, is door een groep kunstenaars en ontwerpers in gebruik genomen als ateliergebouw. | |||||
Blok 5 IJburg | Amsterdam | 2006 | |||
"Uitgangspunt bij het ontwerp was dat het blok een stedelijk silhouet moest krijgen. (..) Het bijzondere van Blok 5 is het monolitische voorkomen, terwijl het ontwerp toch afkomstig is van drie verschillende architectenbureaus" | |||||
Brede Tuin | Almere | 2011 | |||
"Students observe first all of the objects in the classroom, observing and naming everything. When this is exhausted, they are taken into the garden, into the fields, and woods - where they are led to notice objects in greater detail" J.H. Pestalozzi, uit J.A. Green \'The educational ideas of Pestalozzi\', New York, 1969 | |||||
Bushuis | Ede | 2018 | |||
Het is deze keer eenvoudig mijn slaapkamer; alleen moet ditmaal de kleur het doen en doordat zij door haar vereenvoudiging aan de dingen een grotere stijl geeft, de rust of de slaap in het algemeen suggereren. Enfin, het zien van het schilderij moet het hoofd, of liever de verbeelding, rust geven. De muren zijn van een bleek soort violet. De vloer is bedekt met rode plavuizen. Het hout van het bed en de stoelen zijn geel als van verse boter, het beddelaken en de kussens zijn heel licht citroengeel. De deken is scharlakenrood. Het venster groen. De toilettafel oranje, de waskom blauw. De deuren lila. En dat is alles. Niets, in die kamer met gesloten luiken. [ ] De schaduwen en slagschaduwen worden weggelaten. Vincent van Gogh in brief aan zijn broer Theo, Arles, 1888 | |||||
Collectief Huis | Amsterdam | 2001 | |||
Dit woongebouw bevat 36 verschillende woningen die met elkaar één geheel vormen. Het gebouw wordt geheel omhuld door metselwerk waarin openingen gemaakt zijn die een specifieke ordening kennen en de gevels een eigen verhaal laten vertellen. | |||||
Huize Steenwijk Vught | Vught | 1998 | |||
"Want zoals de heilige Bernardus zei, moet de verzameling mensen die het klooster is, zich opsluiten achter een muur, het symbool van hun monastieke professie. Een muur die in het hart van de open bosplek een tweede omheining vormt, die nog ondoordringbaarder is dan de gordel van bos en struikgewas en een heiliger, minder ver van God verwijderd oord omgrenst waar de op volmaaktheid gerichte gemeenschap zich komt terugtrekken." Georges Duby, 1989 | |||||
IJdock Interieurs | Amsterdam | 2013 | |||
IJdock Kantoorgebouw | Amsterdam | 2012 | |||
Deze driehoekige kantoortoren, onderdeel van het IJdock-complex, is een van de gebouwen die als restvorm overbleven na het snijden van zichtlijnen uit een bouwmassa van 180 x 60 x 40 meter. Met twee gevels aan het IJ markeert zij, samen met het naastgelegen hotel, de entree tot IJdock. | |||||
IJdock Woongebouw | Amsterdam | 2013 | |||
Binnen de context van het IJdock complex, waarbij de bouwmassa de restvorm van een aantal snedes is, hebben we de associaties met een schip, een rots of de scherp afgesneden bouwblokken in de traditionele stad laten samensmelten, zonder dat al te impliciete verwijzingen optreden. | |||||
Lege ruimte in hoge dichtheid (Europan) | Emmen | 1996 | |||
"In dit plan wordt de schaal van de individuele woning verbonden met de schaal van de stad door de bijzondere wijze waarop eengezinswoningen zijn gecomponeerd tot een stedelijk geheel. Dit vormt zelf weer een gebouw met uitgesproken architectonische kwaliteiten" jury Europan 1996 | |||||
North North West 2 Zeinstra van Gelderen architects | Architectura & Natura | 2018 | |||
Monografie met diverse teksten en 14 gedocumenteerde projecten. Het boek is te bestellen bij Architectura & Natura isbn 9789461400505 | |||||
Puck en Pip | Den Haag | 2008 | |||
Bij het ontwerp van de boven elkaar gelegen restaurants Puck en Pip zijn we geïnspireerd door de avontuurlijke wijze van koken van de eigenaar. Zijn gerechten bestaan uit onverwachte combinaties van ingrediënten die samen een nieuwe smaak opleveren, waarin de verschillende bestanddelen zelf niet meer te herkennen zijn maar er iets nieuws ontstaat. | |||||
Rubberhuis | Zwolle | 2010 | |||
"I have often thought that probably there might be a way found out to make an artificial glutinous composition much resembling that excrement out of which the silk worm wire-draws his clew" Robert Hooke, \'Micrographia\', 1665 | |||||
Toneeldecors | Theaters divers | 2012 | |||
Deze decors zijn op te vatten als installaties die niet alleen de handelingen en bewegingen van de speler(s) positioneren maar ook een eigen beeldende en ruimtelijke interpretatie geven van het toneelstuk. | |||||
Tuimelhuis | Amsterdam | 1998 | |||
Tegenover het statische en verankerde huis staat de dynamiek van de tuin. Een tuinhuis zou dan ook in plaats van een kopie van dit statische huis een verplaatsbaar tuinmeubel moeten zijn. | |||||
Vrijplaats BAD | Rotterdam | 2010 | |||
"Foundation BAD is an artists\' initiative based in Rotterdam, situated in a former school building. The principle aim of BAD is to provide studios, guest studios and project spaces for artists. They enable presentations by guests as well as organizing and hosting a wide range of activities such as concerts, theatre plays, exhibitions and seminars, providing a dynamic, resourceful and continually evolving environment where creativity is supported and networks are cultivated." www.stichtingbad.nl/about-bad/about | |||||
Windows80 Almere | Almere | 2001 | |||
Dit woongebouw bevat de allereerste 8 studentenwoningen van Almere. De woningen liggen boven een winkel en worden ontsloten via een entree aan de achterzijde en een stenen daktuin. | |||||